Ekyo moet een evenement zijn waar iedereen van kan genieten. En waar iedereen veilig is. Daarom zijn er regels waar iedereen zich aan houdt. Op deze pagina vind je alle veiligheidsmaatregelen en regels die gelden op de Ekyo LARP.

Denk hierbij aan het regelsysteem voor je karakter – wat kan ik in-spel (IS) in de wereld van Ekyo? Maar ook aan regels voor uit-spel (US) veiligheid, veilig vechten en consent.

regelsysteem

Ekyo heeft een eigen regelsysteem. Dit is een regelsysteem dat we zelf gemaakt hebben en is heel anders dan bij andere LARPs. Het regelsysteem is gemaakt dat het makkelijk te begrijpen is voor nieuwe spelers. Maar ook dat ervaren spelers er interessante karakters mee kunnen maken.

Het regelsysteem kun je hieronder als PDF downloaden. In dit document staat een uitleg van wat je kan in de Ekyo LARP. Welke vaardigheden je kunt nemen, hoe crafting werkt, en veel meer.

thema’s

In de Ekyo LARP komen verschillende thema’s voorbij. De meest belangrijke thema’s zijn:

  • Klassenstrijd (rijk tegen arm).
  • De natuurlijke wereld tegen industrie.
  • Het ontdekken van een nieuwe wereld.
  • Kapitalisme en niet genoeg geld, middelen of eten hebben.
  • Verschillen tussen (fantasy)culturen.

Verder zijn er thema’s die we liever niet op de evenementen hebben. De Ekyo LARP is inclusief voor iedereen. Dat betekent dat de veiligheid van alle deelnemers het allerbelangrijkst is. Zowel lichamelijke veiligheid als mentale veiligheid. De organisatie werkt hard om de LARP inclusief te maken en houden voor LHBTQ mensen, mensen met een beperking en mensen van kleur. 

Daarom zijn de volgende thema’s niet toegestaan op de evenementen. Het maakt daarbij niet uit of dat in-spel (IS) of uit-spel (US) is:

  • Racisme
  • Seksisme en seksueel overschrijdend gedrag
  • Homofobie en transfobie

Wij vragen daarom iedereen die meedoet aan het evenement om goed na te denken over hun acties. Bijvoorbeeld over grappen of opmerkingen over gemarginaliseerde groepen. Deze onderwerpen schrijft de organisatie dan ook niet in verhaallijnen of thema’s op de LARP. 

Wij geloven dat we met elkaar een interessante wereld en verhaal kunnen maken. Zonder dat dit de veiligheid of het comfort van groepen spelers schade toebrengt.

Uit Spel (US) maatregelen

Hier staan alle regels die belangrijk zijn voor Uit Spel veiligheid. 

EHBO

Er is altijd een EHBO’er aanwezig. Als je hulp nodig hebt ga je naar de infobalie of een SL. Zij kunnen dan de EHBO’er voor je oproepen. De spelleiders maken elk evenement duidelijk wie EHBO’ers zijn. En waar je deze persoon of personen kunt vinden buiten speltijd. 

Ook is er altijd een EHBO-doos aanwezig. Deze ligt bij de infobalie.

Vertrouwenspersoon

Er is altijd een vertrouwenspersoon aanwezig. Zit je ergens mee en wil je daarover praten? Dit kan met de vertrouwenspersoon. Of het nou klein of groot is. 

De vertrouwenspersoon luistert naar je of kan helpen met een oplossing. Deze persoon is verplicht om hun gesprekken geheim te houden. En mag dus niks doorgeven aan iemand anders over jullie gesprekken.

Wil je met de vertrouwenspersoon praten? Ga dan naar de infobalie of een SL. Zij halen dan de vertrouwenspersoon voor je. De spelleiders maken elk evenement duidelijk wie de vertrouwenspersoon is. En waar je deze persoon kan vinden buiten speltijd.

Smoelenboek

Het Smoelenboek is een verzameling van namen en foto’s van de organisatie. Deze mensen zijn belangrijke contactpersonen op het evenement. Denk hierbij aan de EL, SL, EHBO en vertrouwenspersoon. Het Smoelenboek is altijd up-to-date 2 weken voor het volgende evenement.

Aan het begin van het evenement is er een intro praatje. Hier zijn alle contactpersonen bij zodat je weet wie wat doet. Bij de infobalie ligt een kopie van het Smoelenboek als je die nodig hebt.

Tentenkampen

Wil je IS slapen? Dan krijg je een plek op het terrein die bij je factie hoort. Dit kan verschillen per evenement. Kijk dus altijd goed van tevoren naar waar je deze keer mag staan. Deze indeling krijg je twee weken van tevoren. 

Het kan zijn dat het opbouwen anders loopt dan verwacht tijdens het evenement. Luister dan goed naar de opbouwcoördinatoren. Zij hebben de leiding.

Let goed op je scheerlijnen tijdens het opbouwen. Zo voorkom je dat mensen struikelen in het donker. Leg een lichtje bij de haring van scheerlijnen waar mensen op moeten passen. Bijvoorbeeld een glowstick of een nepkaars.

Stookregels

Stoken mag alleen op aangewezen stookplekken in een vuurschaal of ton. Er moet altijd iemand van achttien jaar of ouder bij het vuur zijn. Ook moet er altijd een emmer water of een ander blusmiddel bij het vuur zijn. Laat het vuur nooit alleen!

Als het erg droog is kan er een stookverbod zijn. Dit communiceren we altijd zo snel mogelijk.

Alcoholgebruik

Alcohol is toegestaan op het evenement voor deelnemers van achttien jaar of ouder. Houd er rekening mee dat jij verantwoordelijk bent voor je acties als je drinkt. Drink verantwoordelijk!

Vechten onder de invloed van alcohol mag niet.

Veilig vechten

Wij vinden het belangrijk dat iedereen na de LARP weer heel naar huis gaat. Daarom vind je hier regels over hoe we veilig vechten in Ekyo.

Wapeneisen

De wapens die we op Ekyo gebruiken moeten veilig zijn en aan bepaalde eisen voldoen. Daarom is er aan het begin van het evenement een wapencheck. Hier laat je je wapens controleren. De wapens moeten aan de volgende eisen voldoen:

  • Je wapens moeten goed onderhouden zijn.
  • Je wapens mogen niet te hard zijn.
  • Wapens met een veilige steekpunt zijn toegestaan. Je mag deze gebruiken als ze verder door de check komen.
  • Bogen mogen een maximale trekkracht van 30lb hebben.
  • Kruisbogen mogen een maximale trekkracht van 35lb hebben.

Met zorg vechten

Als we vechten doen we dit met aandacht en voorzichtigheid. Sla dus niet met je volle kracht. Je kan je tegenstander ook raken als je zachter slaat. 

Denk ook na over waar je iemand gaat raken. Je mag iemand niet raken op het hoofd of in het kruis. 

Schieten mag alleen op iets of iemand die meer dan 5 meter van je af staat. 

Fysiek contact met geweld zonder LARP wapens is verboden. Je mag wel worstelen met iemand als alle partijen dit van tevoren besproken hebben. En als iedereen consent ervoor heeft gegeven.

Rood-wit lint

Een persoon of object met een rood-wit lint mag je niet slaan. Spelers met een rood-wit lint mogen niet meedoen met gevechten. Als je vecht laat je spelers met een rood-wit lint met rust. Als je als speler een rood-wit lint nodig heb vraag je dit aan de [organisatie]. Je kunt om een rood-wit lint vragen bijvoorbeeld vanwege een verwonding, een beperking of een paniekstoornis. Maar dit zijn niet de enige redenen – je mag om welke reden dan ook een rood-wit lint vragen.

Tijd Stil

In gevaarlijke situaties of bij echte Uit Spel (US) verwondingen moet het spel meteen stoppen. Daarvoor geldt de uitroep Tijd Stil. Als je dit hoort moet je meteen stoppen wat je doet. Iedereen (behalve de gewonde en diegene die Tijd Stil roept) moet hurken. De organisatie en EHBO kunnen dan zien wie hulp nodig heeft en waar diegene is. Als de situatie is opgelost geeft een spelleider (SL) het sein dat het spel verder kan gaan. Dit doen ze door Tijd In te roepen.

Vechten in het donker

Vechten in het donker is toegestaan onder bepaalde voorwaarden.

  • Het terrein waar je vecht is veilig. Er is geen struikelgevaar of hoogteverschil.
  • Er zijn lichtbronnen aanwezig.
  • Er is een SL aanwezig.
  • Beide partijen geven consent voor vechten in het donker.

Wil je vechten in het donker? Doe dan een aanvraag bij de infobalie.

mijlpalen en progressie

Op Ekyo evenementen werken we niet met ‘experience points’ (EXP). In plaats daarvan groeit je karakter op momenten in het verhaal waarop dat logisch is. Deze groei is niet alleen in het verhaal, maar ook in je vaardigheden. Dit doen we via ons unieke Mijlpalen-systeem.

Mijlpalen zijn punten in het verhaal waarop je karakter één van hun doelen behaalt. Of een andere belangrijke vorm van groei meemaakt. Bij het bereiken van een Mijlpaal mag je karakter een nieuwe Grote Vaardigheid leren. Zie voor meer uitleg over vaardigheden het Regelsysteem

Wat jouw Mijlpalen zijn hangt af van je karakter. Samen met de Spelleiders (SL) bepaal je jouw Mijlpalen. Denk hierbij aan gebeurtenissen die je waarschijnlijk niet in één evenement af kan maken:

  • Je vindt een nog onbekend middel, techniek of spreuk uit.
  • Je wint een regionale of intercontinentale prijs voor je kennis of kunnen op een bepaald gebied.
  • Je maakt of breekt een eed die je karakter grondig zal veranderen.
  • Het sterven van een plot-relevant persoon die erg belangrijk is voor jou.
  • Je leven op het spel zetten om anderen te redden.
  • Het waar maken van een kinderdroom.

Mijlpalen zijn er zodat jouw karakter een doel heeft. Zelfs voordat je ook maar één voet in de wereld van Ekyo zet. Zo kan je op een mooie manier werken naar groei van je karakter. En het leren van nieuwe vaardigheden. Bespreek voor het evenement met de SL wat de doelen van jouw karakter zijn. Zo kunnen ze je helpen met het bepalen van je Mijlpaal. 

Mijlpalen duren minimaal één en maximaal drie evenementen om waar te maken. Minimaal twee weken voor een evenement moet je ze afspreken met de SL. Als je een Mijlpaal waarmaakt laat je dit weten bij de Infobalie. Zij helpen je dan hiermee verder.

stijlgids

Weet je al wat je gaat spelen op de Ekyo LARP? Iedere speler heeft een afkomst en een factie. Je kostuum kan passen bij je afkomst of bij je factie. Of je kunt elementen nemen van allebei.

Voor tips over het kopen, thriften of maken van kostuums kun je lid worden van de Discord. Daar kun je tips en trucs uitwisselen met spelers net als jij!

Let op! Als setting valt Ekyo onder het genre ‘Arcanepunk’. Dit is dus niet hetzelfde als steampunk. Denk bij arcanepunk aan media als Arcane en Laputa, Castle in the Sky (of andere Ghibli films).

Ekyo is een gesloten setting. Dat betekent dat niet alle stijlen passen of mogen in de spelwereld. Dit zijn dingen die we in ieder geval liever niet zien in kostuums:

  • Moderne denim jeans;
  • Moderne schone pakken;
  • Technologie van na 1900;
  • Tandwielen, gloeilampen en andere steampunk onderdelen waar die niet logisch passen.

riftlanders

De Riftlanders zijn arbeiders, boeren en ambachtsmensen die in de Riftlanden wonen. Zij hebben de volgende kenmerken in hun kleding:

  • Kleuren: aardetinten, roest en rood.
  • Schorten, bandana’s en zonnehoeden.
  • Veel patronen.
  • Borduurwerk.
  • Wol en leer.
  • Veel gereedschap voor landbouw en handwerk.
  • Inspiratie van Slavische en Hollandse volkskleding. 

Zie hier het Pinterest stijlbord voor inspiratie.

obol corporatie

De Obol Corporatie is een factie met tegenstellingen. Je vindt er de laagste fabrieks arbeiders. Maar ook de rijkste ondernemers. Je herkent ze aan de volgende kenmerken:

  • Kleuren: Zwart, creme en violet (als accent). 
  • Arbeiderspetjes, vesten, lasbrillen en werkhandschoenen.
  • Verweerd. De kleding zit onder de as en roet.
  • Glad als olie.
  • Veel gereedschap voor fabriekswerk.
  • Inspiratie: Piltover uit Arcane, Peaky Blinders, Treasure Planet

Zie hier het Pinterest stijlbord voor inspiratie.

heilig akkoord

Het Heilig Akkoord is een orde van wetenschappers en gelovigen. Iemand van het Heilig Akkoord herken je als volgt:

  • Kleuren: Groen en blauw.
  • Stola’s en kaproenen.
  • Art Nouveau.
  • Stemvorken.
  • Inspiratie: Aurora Borealis.

Zie hier het Pinterest stijlbord voor inspiratie.

atmos luchtvaartcompagnie

Als speler kun je geen medewerker van de Atmos Luchtvaart Compagnie spelen. Alle mensen van Atmos zijn namelijk van de organisatie van de Ekyo LARP. Zij moeten goed herkenbaar blijven.

Je herkent medewerkers van de Atmos Luchtvaart Compagnie aan deze kleding:

  • De kleuren: geel, blauw en wit
  • Jodhpurs, gele double breasted giletjes, witte shirts en sjaaltjes
  • Het speciale Atmos logo op hun kleding

Zie hier het Pinterest stijlbord.

valsted

Valsted is het grootste rijk in Ekyo. Het is een plek van tegenstellingen tussen arme arbeiders en de rijke klassen. Het is ook een zeer magisch rijk. Mensen uit Valsted herken je aan de volgende kenmerken:

  • Kleuren: Blauw en wit.
  • Tijdsperiode: 1790 – 1820.
  • Silhouet: luchtig en zweverig. Hoge taille en lange benen.
  • Onpraktische kledij.
  • Grote hoeden, kant en franjes.
  • Kristallen en parels.
  • Art Nouveau.
  • Inspiratie: Regency en Napoleontische tijd.

Zie hier het Pinterest stijlbord voor inspiratie.

huldam

Huldam is een van de grootste steden in Ekyo. Het is een stad vol technologische vernieuwing. Huldam loopt daarom voor op de rest van de wereld, ook qua stijl. Je herkent mensen uit Huldam aan de volgende kenmerken:

  • Tijdsperiode: 1875 – 1900.
  • Industrialisme.
  • Bustle jurken, ascot-sjaaltjes, pakken en dassen.
  • Gilded Age.
  • Veren en ‘poofs’.
  • Art Deco.

Zie hier het Pinterest stijlbord voor inspiratie.

kadazh

Kadazh (kaa-dasj) ligt ver weg van de meeste eilanden van Ekyo, aan de rand van de wereld. In deze regio vind je veel verschillende culturen.Je herkent mensen uit Kadazh aan de volgende kenmerken:

  • Veel natuurlijk linnen, leer, en metalen accessoires
  • Geometrische patronen
  • Borduurwerk met kralen en metalen plaatjes
  • Gekleed voor een warmer klimaat
  • Inspiratie: de Oseram (uit de Horizon games)

Zie hier het Pinterest stijlbord voor inspiratie.